Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Kultura?

Každoročně přibližně v tuto dobu bilancuji své kulturní zážitky za uplynulé pololetí. Návštěvy kulturních akcí a událostí. Knihy vynechávám, televizi nepočítám. Letos není co bilancovat.

Za celé pololetí jsem kvůli  Covidu nenavštívila nic, stejně jako mnoho ostatních lidí. Ano - sledovala jsem více televizi a viděla v ní i velmi dobré inscenace, pár filmů, přenosy divadelních představení i oper - ale tohle přece jen není ono. 

Kultura k mému životu neodmyslitelně patří už mnoho a mnoho let.

Jak dlouho vlastně?

Tak vzpomínání.

Kino? - Asi první film, který jsem viděla v jednom opavském kině, byla pohádka Kocour v botách, francouzská verze. Bylo mi asi šest a naprosto mne dostala velikost plátna, blízkost příběhu, dodnes si pamatuji detail, že kocour měl tehdy kouzelné boty, které natáčel na klíček.

Do kina jsme pak chodili celkem často - navíc se filmy promítaly v naší základní škole v hudebně. Seděli jsme jako přibití na tvrdých židlích a sledovali příběhy promítané promítačkou na velké srolovatelné plátno. Především jsem takhle zhlédla všechny díly Vinnetoua - a to bylo něco! Ani jsme nedýchali, když se pečetilo přátelství Indiána a bělocha, polykali jsme slzy, když umírala Nšo-či a beze studu slzeli, když umíral sám hlavní hrdina. Ve třídě se holky dělily na ty, které milovaly Vinnetoua, a ty, které milovaly jeho bílého přítele. Já přebíhala z jedné skupiny do druhé - líbili se mi oba. 

Divadlo? - První představení, které jsem viděla v divadle, si pamatuji naprosto přesně. Bylo mi devět, byl to den mého prvního svatého přijímání - a po slavnostním obědě mě a bratra rodiče vzali poprvé do opavského divadla. Dávali operetu Hraběnka Marica - byla jsem uchvácena. Hudbou, kostýmy, barevností a bohatostí výpravy. Zatoužila jsem stát tam na tom jevišti a zpívat. 

Pak jsme do divadla moc nechodili, ale když jsem nastoupila na střední školu, koupila jsem si sama předplatné do opavského divadla. Připadala jsem si velmi dospěle - a chodila na všechna představení. A vydržela vždy do konce - i když se mi ne vše líbilo, například si pamatuji na činohru Vassa Železnova - to bylo dost strašné.

Koncert? - Chodili jsme na výchovné koncerty už na základní škole, ale žádný mne výrazně nezaujal. Populární hudbu jsem měla možnost poslouchat každoročně už od raného dětství na koncertech u příležitosti Dne horníků v Ostravě. Táta byla horník, tedy on říkal havíř - a tak si jasně pamatuji například  Milana Drobného, jak zpívá Vy jste ta kočka, která... - líbilo se mi to. 

Na střední škole jsme pak také šli na jeden za dalších výchovných koncertů, což jsme brali jako fajn náhradu výuky. Už nevím, jaké bylo téma a o co vlastně šlo. Vím jen, že tam vystupovalo více umělců - a najednou se na jevišti objevila mladá dívka s houslemi, byla bosa, rozhlédla se a bez ohledu na to, že se většina studentů živě bavila, začala hrát a zpívat. A já strnula na sedačce a zrodila se celoživotní láska - tedy z mé strany. Ani jsem nedýchala. Iva Bittová je dodnes mou nejoblíbenější zpěvačkou.

Vážnou hudbu jsem měla ráda i proto, že jsem hrála mnoho let na hudební nástroj a už v hudební nauce slyšela první Smetanovy tóny. Prvním koncertem klasické hudby pak byla Má vlast v podání Moravské filharmonie a láska k vážné hudbě mne provází celým životem.

Stejně jako láska k opeře. Na operní představení jezdím do Brna již několik desítek let, na první představení si už nepamatuji, ale Brňáci nikdy nezklamali. Několik operních představení jsem zhlédla i v cizině, např. ve veronské aréně, ale Brno je Brno. 

Fenoménu muzikálů jsem až tak nepropadla, možná proto, že jsem jako první dva muzikály viděla Bídníky - to v porevoluční euforii a pak Jesus Christ Superstar - a tyhle dva mi stačily, žádný je už pak nemohl překonat, takže jsem je přestala navštěvovat. Mimochodem excelentní představení Jesus Christ se Střihavkou a Bártou jsem viděla osmkrát. 

Už krátce po svatbě jsem manžela přesvědčila, že si zajedeme na pár dnů do Prahy, půjdeme několikrát do divadel a načerpáme kulturu. Zrodila se tak tradice, která trvá mnoho let. Viděli jsme nezapomenutelná představení, většinou činohru, protože manžel operu až tak nemusí.  Od Josefa Dvořáka a jeho excelentní výkon v komedii S pydlou v zádech přes Naše furianty v Národním divadle a Naše Naše furianty v Divadle Na Zábradlí až po Jakuba a jeho pána a pány Heřmánka a Bartošku a mnohá jiná.

A protože lačním po těchto zážitcích přece jen o něco víc než můj muž, jezdívám i sama.

Poslední týden v září zase jedu. Budu v Praze sedm dní - a mám zakoupeny vstupenky na šest divadelních představení. Každý den jedno.

Žízeň po kultuře je prostě třeba utišit.

 

Autor: Renata Pospiechová | pondělí 19.7.2021 17:16 | karma článku: 6,13 | přečteno: 127x
  • Další články autora

Renata Pospiechová

Historická či životní zkušenost

Dostali jsme se v našich životech do období, na které nejsme nijak a nikterak připraveni. Některé z nás zajímaly válečné zkušenosti předchozích generací více, jiné méně. Něco jsme se učili ve škole. Něco bylo možno si přečíst.

6.11.2023 v 21:37 | Karma: 9,35 | Přečteno: 230x | Diskuse| Ostatní

Renata Pospiechová

Zpožděné pololetní účtování

Poněkud se zpožděním se letos zamýšlím nad svým kulturním životem. Ke kultuře samozřejmě patří i knihy - ty neuvádím, i když samozřejmě pilně čtu. Po té neskutečné covidové pauze se kultura naštěstí zase rozjíždí.

7.9.2023 v 22:16 | Karma: 4,77 | Přečteno: 153x | Diskuse| Ostatní

Renata Pospiechová

Vánoce? Ukrajina.

Máme čas už velmi předvánoční. Vše, co k Vánocům patří, je tady - dárky, cukroví, kapr, stromečky, trhy. Jako každý rok. Přesto je to letos poněkud jiné. Ať chceme či ne, prožijeme Vánoce ve stínu války.

21.12.2022 v 20:05 | Karma: 29,10 | Přečteno: 1332x | Diskuse| Politika

Renata Pospiechová

Omyl, nebo..?

V 90. letech teď už minulého století se toho dělo opravdu hodně. A politika zajímala v podstatě každého. Všichni chtěli být u toho. Změna střídala změnu a naděje a úžas a radost vládly celému státu.

1.11.2022 v 21:43 | Karma: 15,01 | Přečteno: 454x | Diskuse| Politika

Renata Pospiechová

Nepoučitelní?

Existuje - zřejmě početně stálá - skupina obyvatel, kteří jsou nepoučitelní. Nebo spíše nepřístupni jakémukoli poznání či faktům či historii či ... prostě se zdráhám napsat přímo, že jsou hloupí.

29.9.2022 v 19:24 | Karma: 27,53 | Přečteno: 857x | Diskuse| Politika
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město

24. dubna 2024  11:40,  aktualizováno  15:50

Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...

Finský vládní poslanec se opil a vystřelil. Ponese následky, vzkázala šéfka strany

27. dubna 2024  14:23

Finský poslanec z krajně pravicové Strany Finů, která je součástí nynější vlády, se v pátek zapletl...

Pro mírové rozhovory s Ukrajinou nejsou důvody, řekl Kreml. Jednat odmítá i Kyjev

27. dubna 2024  11:45,  aktualizováno  12:14

V současné době neexistují důvody pro mírové rozhovory mezi Ruskem a Ukrajinou, protože Kyjev...

KOMENTÁŘ: Jako figurky na šachovnici StB. Akce Skaut byla obří past na odboj

27. dubna 2024

Premium Odboj, nebo provokace? Před pětasedmdesáti lety, v dubnu roku 1949, vrcholila u nás akce Skaut,...

Sociální nůžky se rozevírají. Češi chudnou, ač pracují, říká antropoložka

27. dubna 2024

Minimální důstojná mzda pro rok 2023 činila 45 573 korun hrubého, vypočítala Platforma pro...

  • Počet článků 243
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 789x
Optimistická realistka, vždy pro demokracii a proti komunismu

Seznam rubrik