Diskuse

On nebo ona?

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.
LB

Otázkou přechylování či nepřechylování ženských příjmení se zabýval poslední pořad M. Jílkové. Zatímco bývalý ředitel Ústavu pro jazyk český Karel Oliva soudí, že nepřechýlená jména jsou proti českým tradicím, soudní znalkyně v oboru jmen a příjmení Jana Valdrová kontrovala poukazem na fakt, že zákon o přechylování jmen přijalo až Československo po svém vzniku v r. 1918 a do té doby že se nepřechylovalo.

Nahlédla jsem do rodných listů mých prapředků, které sahají až do 18. století. A jak se moje prababičky a prapraprababičky, jejich kmotry a porodní asistentky jmenovaly? Jen malý vzorek: Marie Nousek, Marie Smrž, Eva Mikeš, Alžběta Tišler, Anna Tomášek, obě posledně uvedené jsou na dokumentu z roku 1914.

Tak jaképak tradice?

Je to spíš věc zvyku. Moje kamarádky, které emigrovaly, vesměs používají nepřechýlený tvar příjmení a všichni si na to bez problému zvykli, zkrátka tato příjmení se neskloňují. I tady jedna blogerka používá nepřechýlené příjmení Krusic a předpokládám, že její jméno nikomu nevadí...

0 0
možnosti
Foto

„Moje kamarádky, které emigrovaly, vesměs používají nepřechýlený tvar příjmení“ – vzhledem k tomu, že žijí v cizině a mluví nejspíš jazyky, které neskloňují, tak to je pro ně jednodušší.

Nedávno jsem na jednom blogu četl, že dříve se neskloňovaly tituly, takže to byla například paní docent Nováková; dneska paní docentka Novák. Blbě vypadá obé.

Pokud jde o vámi zmiňovanou bloggerku, tak její příjmení na ní nejspíš vadí ze všeho nejméně.

2 0
možnosti
LH

Nevím jestli u nás existuje jedno křestní jméno pro obě pohlaví.Na západě je to jméno Ashley (mám jednoho v příbuzenstvu).A pokud se dívám na západní filmy (hlavně to existuje v amerických) , tam toto jméno nosí obě pohlaví.I když titulky filmů moc nesleduji, ale občas se tam toto jméno objeví a jelikož západ nepřechyluje, tak pak nevím jestli Ashley je jméno herce či herečky nebo někoho kdo složil hudbu apod.Sice mně to až tak nezajímá, ale nedokážu si představit, že toto bude existovat i u nás a člověk pak v psaném textu nebude vědět co to je za pohlaví.

0 0
možnosti
JV

Ovšem ten problém mají snad jen Slované . V jiných řečich to není téma .

1 0
možnosti
IV

Myslím, že muž s přechýleným příjmením by měl být spíš Nováčin, než Nováková.

1 0
možnosti
Foto

To je podobné jako „titul“ manželky lékaře – paní doktorová; je manžel lékařky pan doktorov? Doktorovčin? Doktorové? Doktorkové?

Pěkně se s tím vypořádali na Slovensku, kdy ekvivalent první dámy nahradili pojmem prvého frajera. ;-)

0 0
možnosti
IV

V seriálu Star Gate vystupoval muž jménem Carmen.

2 0
možnosti
Foto

Na podobné křestní jméno shodné pro obě pohlaví jsem v literatuře narazil také (v detektivce od Agáty), kde vznikl problém, že omylem se hledal chlapec místo dívky.

0 0
možnosti
PV

Máte pravdu - tenhle svět se zbláznil - místo toho abychom pomatencům říkali, že je něco špatně tak my jako většina se máme přizpůsobovat ?

Může mi někdo nějak číselně vyjádřit, kolik těch co používají vložky nejsou ženy ? No já jen abych věděl jestli jich je 30% ve společnosti - nebo snad 10% - nebo snad to je pár jedinců ?

Víte jak to chodí na moři - když někdo vypadně ze zaoceánské lodi, tak ta loď se kvůli jednomu fakt otáčet nebude !!

1 0
možnosti
JH

J14a10n 73H52a80r42v51a59n

4. 11. 2019 21:08

Na Rádio Country se jeden moderátor jmenuje Franta Šťastná - ano, je to muž. Vzal tu genderovou rovnost z druhé strany. No jsou to paradoxy ;-D

0 0
možnosti
ZH

Jenom jeden detail jste přehlédl. Nejmenuje se Šťastná ale Šťastna. Chybí tam ta čárka .;-)

4 0
možnosti
Foto

Píšete: „Za celý svůj teď již téměř seniorský život jsem nepotkala chlapa, který by používal dámské vložky.“

Jsem muž, před téměř 51 lety jsem se tak narodil a neměl jsem s pohlavní či genderovou identitou nikdy žádný problém; přesto jsem po krátký čas dámské vložky používal – to když jsem měl bércový vřed (vložky mají úžasnou savost), než jsem se dostal do rukou vynikající odbornici, která mi vložky zakázala a krom léčby antibiotiky a posléze náplastmi se stříbrem (poslala mě i na žilní operaci) vyléčila.

Ale to je jen okrajový případ, stejně jako jsou okrajové případy „menstruujících mužů“; nevím, byl-li na vložkách nějaký symbol, ale i kdyby byl, nijak by mě to nepohoršovalo.

Vám každopádně karma! R^

..

Na okraj genderového šílenství (i když tady je to spíš než co tupost softwaru) – hraju mobilní slovní hru Words Of Wonders, kde jsou nevím proč přípustné tvary v mužském rodě, ale ženský a střední u většiny slov (převážně adjektiv) ta hra nezná; uzná mi slovo VDANÝ (za koho se ten muž vdal?), ale slovo VDANÁ odmítne jako neexistující. ;-)

2 0
možnosti
Foto

Jenže ty vložky jste přikládal na NOHU! ;-D

0 0
možnosti
IB

I21v49o 82B71o65u43š70e

4. 11. 2019 20:25

Zijete v bludech. Nesmite verit vsemu, co se doctete na idnesu.

0 3
možnosti
  • Počet článků 243
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 789x
Optimistická realistka, vždy pro demokracii a proti komunismu

Seznam rubrik