Mikuláš

5. 12. 2018 22:05:13
Chodíval k nám - v mých dětských očích neskutečně veliký Mikuláš, nádherný bílý anděl a kdesi vzadu se krčil čert s vyplazeným jazykem. Většinou stačilo zazpívat písničku nebo přednést básničku, přikývnout, že jsem byla hodná.

A už se rozdávaly dárky. S přibývajícími léty vzrůstaly pochybnosti. Je to fakt Mikuláš? Jednou jsem se mu zahleděla na nohy a on měl normální lidské boty. To ve mně vzbudilo pochybnosti. Nevím, co jsem čekala, ale černé polobotky prostě ne.

A pak to přišlo. Bylo mi tak šest nebo sedm let a zůstala jsem na chvíli sama doma. Máma si odskočila k sestře, mé tetě, která bydlela nedaleko. A bratra vzala s sebou. A táta měl odpolední. Den předtím u nás byl Mikuláš a vše proběhlo v pohodě. Téměř rutina. Venku už byla tma, ta je v tuto dobu brzy. Četla jsem si, když se ozvalo velice silné zaklepání na okno. Spíš zabušení. Náš domek neměl patro, do okna někdo tloukl. Vyšla jsem na chodbu, říkali jsme "do síně". Dveře do domku byly prosklené. Rozsvítila jsem a otevřela dveře. A pak v podstatě nevím. Prostě tam stál. Mikuláš. Obrovský. A boty neměl, plášť až na zem. Už ani nevím, zda s ním byl čert nebo anděl nebo kdokoli. V mé dětské dušičce se spustila hrůza. Stála jsem proti tomu obru s berlou, sama doma - a projela mnou hrůza. Tak on opravdu existuje! Pak jen vím, že jsem prchala přes síň a jídelnu do ložnice rodičů a tam jsem vlezla pod manželskou postel a viděla jeho plášť, protože mne hledal. Jestli něco říkal, nevím. Třásla jsem se hrůzou. Odešel.

A brzy nato přišla máma. Volala, kde jsem. Brečela jsem pod postelí a odmítala vylézt. Utrpěla jsem šok. Marně mi vysvětlovala, že to byl soused, který si chtěl udělat legraci. Nevěděl ovšem, že jsem sama doma - já, malá holka. Já jsem věděla své. Byl to prostě skutečný Mikuláš. Ten, o kterém jsem pochybovala.

Od té doby u nás tradice návštěv Mikuláše skončila. Tu hrůzu jsem cítila velice velice dlouho.

A k mým dětem proto nikdy žádný Mikuláš, natož čert nepřišel. Nechtěla jsem je vystavit takovému strachu. Vždy jsme jim řekli, že Mikuláš toho má moc, prostě rozdávání nestíhá osobně u všech dětí, některým nechává dárky na zápraží. Jako právě jim. Zásadně bych je nevystavila jakémukoli děsu.

Mému synovi byly zhruba tři tři roky, když jsme šli na mikulášskou besídku do mateřské školky. Nechodil tam, ale besídka byla pro všechny děti. Na pódiu stál obrovský Mikuláš, několik čertů a andělé. Chytila jsem syna za ruku, aby se nebál. Ale jakmile paní ředitelka vyzvala děti, aby některé přišlo na pódium něco zazpívat nebo zarecitovat, náš téměř nejmladší účastník se přihlásil a pak vesele recitoval vedle Mikuláše. Vůbec se nebál.

A když se vrátil, zeptal se mě: "Mami, co ten Mikuláš dělá celý rok, když nerozdává dárky?" Tuhle otázku jsem nečekala. Nevěděla jsem, co říct. Nakonec jsem řekla: "Asi odpočívá." A můj tříletý kluk se krátce zamyslel a pak řekl: "Tak až budu velký, budu taky Mikuláš."

A je to.

Autor: Renata Pospiechová | středa 5.12.2018 22:05 | karma článku: 15.96 | přečteno: 423x

Další články blogera

Renata Pospiechová

Historická či životní zkušenost

Dostali jsme se v našich životech do období, na které nejsme nijak a nikterak připraveni. Některé z nás zajímaly válečné zkušenosti předchozích generací více, jiné méně. Něco jsme se učili ve škole. Něco bylo možno si přečíst.

6.11.2023 v 21:37 | Karma článku: 8.86 | Přečteno: 224 | Diskuse

Renata Pospiechová

Zpožděné pololetní účtování

Poněkud se zpožděním se letos zamýšlím nad svým kulturním životem. Ke kultuře samozřejmě patří i knihy - ty neuvádím, i když samozřejmě pilně čtu. Po té neskutečné covidové pauze se kultura naštěstí zase rozjíždí.

7.9.2023 v 22:16 | Karma článku: 4.77 | Přečteno: 150 | Diskuse

Renata Pospiechová

Vánoce? Ukrajina.

Máme čas už velmi předvánoční. Vše, co k Vánocům patří, je tady - dárky, cukroví, kapr, stromečky, trhy. Jako každý rok. Přesto je to letos poněkud jiné. Ať chceme či ne, prožijeme Vánoce ve stínu války.

21.12.2022 v 20:05 | Karma článku: 28.99 | Přečteno: 1330 | Diskuse

Renata Pospiechová

Omyl, nebo..?

V 90. letech teď už minulého století se toho dělo opravdu hodně. A politika zajímala v podstatě každého. Všichni chtěli být u toho. Změna střídala změnu a naděje a úžas a radost vládly celému státu.

1.11.2022 v 21:43 | Karma článku: 14.73 | Přečteno: 454 | Diskuse

Další články z rubriky Osobní

Tereza Ledecká

IQ tykve ?

Jednou v Básnících se Štěpán Šafránek zeptal pana profesora, "Jak člověk pozná, že je blb?" Pamatujete, co mu na to odpověděl? "Chytrej člověk to nepozná nikdy, a blbci je to jedno!" Tak vám přeju, ať nikdy nedojdete poznání...

28.3.2024 v 14:15 | Karma článku: 11.68 | Přečteno: 198 |

Lucie Svobodová

Magor

Přátelé, širší rodina - každý reagoval na mé členství odlišně. Někteří na mě neustále křičeli, že jsem magor. Jiní si to pravděpodobně také mysleli, ale rozhodli se nechat si to pro sebe.

28.3.2024 v 8:59 | Karma článku: 12.44 | Přečteno: 1262 | Diskuse

Vlastík Fürst

Pravopis máš hrozný, ale piš dál!

Jaké máte vzpomínky na svá školní léta? Měli jste také svého oblíbeného učitele - učitelku? Nebo jste dokonce byli platonicky zamilovaní do vaší kantorky - kantora?

27.3.2024 v 14:30 | Karma článku: 22.33 | Přečteno: 465 | Diskuse

Tereza Ledecká

Sněžkolezkyně

My Češi jsme pověstní svými nákupními výpravami do Polska, ale věřte, že na dně Lomniczky nic nekoupíte, a ještě za to draze zaplatíte

20.3.2024 v 23:29 | Karma článku: 10.92 | Přečteno: 297 |

Jiří Kačír

Recenze hry Baldur's Gate 3 a nových pravidel D&D 5E

Baldurs Gate 3 je RPG hra postavená na pravidlech Dungeons & Dragons, konkrétně na jejich nejnovější verzi 5E. Oproti verzím 3.5 a 4.0, které se používaly někdy od roku 2000 až do teď, se ve verzi 5E provedla spousta změn.

17.3.2024 v 13:41 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 68 | Diskuse
Počet článků 243 Celková karma 0.00 Průměrná čtenost 789
Optimistická realistka, vždy pro demokracii a proti komunismu

Rána pro britskou monarchii. Princezna Kate má rakovinu, chodí na chemoterapii

Britská princezna z Walesu Kate (42) se léčí s rakovinou. Oznámila to sama ve videu na sociálních sítích poté, co se...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...