Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Prateta Mia

Jsou rodiny, ve kterých se mluví o všem a o všech. A pak ty, ve kterých se nemluví vůbec, nebo velmi málo. Má původní rodina patřila k těm prvním. Manželova k těm druhým.  

Když jsem se před více než třiceti lety vdávala, začaly se řešit svatební šaty. Půjčovny tehdy nebyly, ale šaty k zakoupení rovněž téměř ne. "Šaty ti ušije teta Mia," řekl mi tehdy můj nastávající manžel. A tak jsem se s ní poprvé setkala. Byla to starší sestra mé tchyně a provozovala tehdy něco jako krejčovský salón. Prostě šila na zakázku, měla poměrně rozsáhlou klientelu. Svatební šaty mi ušila přesně dle mých představ. A později mnoho dalšího oblečení. Mému muži také, a vůbec celé rodině. Jednou jsem se jí zeptala, kde se naučila tak skvěle šít. U otca, řekla mi.

Pocházela z Polska, a ačkoli žila mnohá léta u nás v českém Slezsku, česky mluvila dost špatně. Byla to taková polská čeština. Dávala přednost němčině, což mi nevadilo. A tehdy mi tak mimochodem řekla, že její otec - a tedy i otec mé tchyně - byl proslulý krejčí. A naučil ji šít.

Když jsem čekala první miminko, přišla k nám s jakýmsi pytlíčkem, ze kterého vysypyla semena nevábného vzhledu. Řekla mi, že to jsou lněná semínka a že mám denně pít odvar z těchto semen. Źe pak budu mít velmi lehký porod, že ten len promastí porodní cesty.  Poněkud nedůvěřivě jsem se jí zeptala, odkud to ví. Usmála se a řekla mi, že je vystudovaná porodní asistentka. A také, že za války žila v Berlíně. A že rodila děti poměrně vysoce postavených nacistů. Jinak o této době téměř nemluvila. Faktem je, že můj první porod - odvar z lnu jsem pila denně - proběhl naprosto v pohodě, až neskutečně rychle. Dcerka v podstatě sama vyklouzla.

Teta byla vdova. Jejího manžela jsem už nezažila. Jen jsem se dověděla, že si vzala vdovce se třemi dětmi, sama totiž děti mít nemohla. Ty děti - tehdy již dospělé - jsem znala.

Jednou jsem ji požádala, aby mi ukázala nějakou fotku svého muže. Prohrabovaly jsme se pak chvíli starými fotkami, až  jednu našla. Byla na ní skupina mužů a teta mi ukázala toho svého. Jiní dva byli na té fotce zakroužkovaní. Otočila jsem fotografii - a tam bylo napsáno: Gabčík a Kubiš. Hleděla jsem na tetu a ta mi řekla, že její muž byl v odboji. A že byl ve stejném výcvikovém táboře v Británii jako ti dva.

Porodní asistentka prominentních nacistů se provdala za odbojáře.

Život píše romány.

Možná jsem se jí měla více ptát a ona by toho více i řekla. Takhle ani nevím, jak se jí například podařilo utéct z bombardovaného Berlína. Jednou se zmínila, že to bombardování bylo strašné.

Napadala na jednu nohu. Měla ji od narození kratší.

Již nežije.

Narodila se v Polsku 22. 2. 1915.

 

Autor: Renata Pospiechová | středa 22.2.2017 22:19 | karma článku: 16,49 | přečteno: 339x
  • Další články autora

Renata Pospiechová

Historická či životní zkušenost

Dostali jsme se v našich životech do období, na které nejsme nijak a nikterak připraveni. Některé z nás zajímaly válečné zkušenosti předchozích generací více, jiné méně. Něco jsme se učili ve škole. Něco bylo možno si přečíst.

6.11.2023 v 21:37 | Karma: 9,35 | Přečteno: 234x | Diskuse| Ostatní

Renata Pospiechová

Zpožděné pololetní účtování

Poněkud se zpožděním se letos zamýšlím nad svým kulturním životem. Ke kultuře samozřejmě patří i knihy - ty neuvádím, i když samozřejmě pilně čtu. Po té neskutečné covidové pauze se kultura naštěstí zase rozjíždí.

7.9.2023 v 22:16 | Karma: 4,77 | Přečteno: 154x | Diskuse| Ostatní

Renata Pospiechová

Vánoce? Ukrajina.

Máme čas už velmi předvánoční. Vše, co k Vánocům patří, je tady - dárky, cukroví, kapr, stromečky, trhy. Jako každý rok. Přesto je to letos poněkud jiné. Ať chceme či ne, prožijeme Vánoce ve stínu války.

21.12.2022 v 20:05 | Karma: 29,10 | Přečteno: 1332x | Diskuse| Politika

Renata Pospiechová

Omyl, nebo..?

V 90. letech teď už minulého století se toho dělo opravdu hodně. A politika zajímala v podstatě každého. Všichni chtěli být u toho. Změna střídala změnu a naděje a úžas a radost vládly celému státu.

1.11.2022 v 21:43 | Karma: 15,01 | Přečteno: 457x | Diskuse| Politika

Renata Pospiechová

Nepoučitelní?

Existuje - zřejmě početně stálá - skupina obyvatel, kteří jsou nepoučitelní. Nebo spíše nepřístupni jakémukoli poznání či faktům či historii či ... prostě se zdráhám napsat přímo, že jsou hloupí.

29.9.2022 v 19:24 | Karma: 27,53 | Přečteno: 858x | Diskuse| Politika
  • Nejčtenější

Stovky amerických obrněnců se v řádu dnů nepozorovaně přemístily do Česka

2. května 2024  17:21

Několik set vozidel americké armády včetně obrněnců Bradley nebo transportérů M113 se objevilo ve...

Podvod století za 2,4 miliardy. Ortinskému hrozí osm let a peněžitý trest 25 milionů

29. dubna 2024  6:21,  aktualizováno  13:19

Luxusní auta, zlaté cihly, diamanty a drahé nemovitosti. To vše si kupoval osmadvacetiletý Jakub...

Nahá umělkyně za zvuků techna házela před dětmi hlínou. Už to řeší policie

3. května 2024  10:10,  aktualizováno  13:43

Policie prošetřuje vystoupení, ke kterému došlo na Akademii výtvarných umění (AVU). Umělkyně a...

Auto vyjelo z vozovky a srazilo tři lidi. Žena zemřela, dvě vnučky jsou zraněné

2. května 2024  16:40,  aktualizováno  3.5 12:38

Osobní auto srazilo dnes odpoledne v Čáslavicích na Třebíčsku ženu a dvě děti. Žena srážku...

Zemřel bývalý místopředseda ODS Miroslav Macek. Bylo mu 79 let

1. května 2024  12:58

Ve věku 79 let zemřel bývalý místopředseda ODS a federální vlády Miroslav Macek, bylo mu 79 let. O...

Izrael má nový plán pro Gazu. Po válce by na ni mohly dohlížet i arabské státy

3. května 2024  16:30

Čelní představitelé izraelské vlády uvažují o rozsáhlém plánu poválečného uspořádání Pásma Gazy, v...

Německo sabotuje projekt bruselského Starlinku. Zvýhodňuje Francouze, tvrdí

3. května 2024  16:19

Evropská unie chtěla do roku 2027 na nízkou oběžnou dráhu Země vyslat soustavu satelitů v rámci...

Vlak po nárazu do stromu vrátil na koleje jeřáb, zvedal 21tunový kolos

2. května 2024  18:56,  aktualizováno  3.5 15:56

Uzavírka trati u Plesné na Chebsku, kde ve čtvrtek vykolejil osobní vlak, skočila v pátek kolem...

Škody po požáru v Mionší jsou jen minimální, prales podle hasičů někdo zapálil

3. května 2024  11:46,  aktualizováno  15:54

Hasičští experti se vrátili do terénu, aby vyšetřovali příčinu požáru v pralese Mionší v Dolní...

Získejte ZDARMA dětskou opalovací kosmetiku Lirene
Získejte ZDARMA dětskou opalovací kosmetiku Lirene

S příjemnými hřejivými pocity ze slunečních paprsků k nám ale míří i nebezpečné UV záření. To na nás působí celoročně, a proto je důležité sebe i...

  • Počet článků 243
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 789x
Optimistická realistka, vždy pro demokracii a proti komunismu

Seznam rubrik